زیبایی

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد

هیچ روش قاطعی برای درمان کامل و دائمی موهای زائد در حال حاضر وجود ندارد. ولی لیزر موثرترین و دائمی ترین این روش است. پس از لیزر در صورت رشد مو، تعداد موها نسبت به مقدار اولیه کمتر و جنس مو نیز به حالت کرکی و نرم تبدیل می گردد. استفاده از لیزر سالهاست که به عنوان یک روش درمانی مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA ) است و در کل بیشترین اثر لیزر موهای زائد در کاهش تعداد موهای زائد، کاهش سرعت رشد، نازک شدن موها، کمرنگ شدن موها می باشد.

فازهای رویش مو

موها رشته‌های طویلی هستند، متشکل از سلولهای شاخی شده که از سطح پوست بدن بیرون آمده‌اند و اندازه آنها از نظر طول و قطر بسیار متغیر است. هر مو دارای یک قسمت بیرون از پوست به نام ساقه مو و یک قسمت درون پوستی به نام ریشه مو می‌باشد که هر دو قسمت ساختمان یکسانی دارند. مو از ساختمانی لوله‌ای شکل و مشتق از اپیدرم به نام فولیکول بوجود می‌آید.

فولیکول مو (Hair Follicle)

فولیکول مو ساختمانی لوله‌ای است که از سطح اپیدرم شروع و انتهای عمقی آن در هیپودرم قرار می‌گیرد. انتهای عمقی فولیکول متسع شده و پیاز مو را بوجود می‌آورد.

چرخه رشد مو

موهای بدن انسان دارای دوره‌های رشد و استراحت بوده و بعد از مدت معینی می‌ریزند. در چرخه رشد موها سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن قابل تشخیص می‌باشد.

آناژن: دوره رشد موها می‌باشد و این دوره در موهای سر 2 تا 6 سال و در موهای سایر نقاط بدن 1 تا 6 ماه می‌باشد. در هر زمان، بطور متوسط 85 درصد موها در مرحله آناژن هستند .(بالاترین جذب انرژی لیزر در این مرحله وجود دارد چون بیشترین تیرگی و ضخامت مو در این مرحله می باشد که موجب بالاترین اثر تخریبی لیزر بر روی موی زائد هم می شود)

کاتاژن: دوره توقف رشد مو می باشد و دوره کوتاهی است که طی آن تقسیم سلولهای ماتریکسی متوقف و فولیکول مو از ناحیه پاپیلا جدا می‌شود( جذبی از انرژی لیزر در این مرحله وجود ندارد.)

تلوژن: دوره خفتگی یا استراحت رشد مو است و حدود چهار تا شش ماه طول می‌کشد و در این دوره همه فعالیتهای سلولی متوقف می‌گردد و موی مرده که همراه فولیکول دژنره شده‌اش موی چماقی نیز نامیده می‌شود. ضمن شست و شو و یا در اثر فشار ناشی از رشد موی جدید می‌افتد. روزانه بطور متوسط 50 تا 100 تار مو می‌ریزد و توسط موهای جدید جایگزین می‌شود. اگر ریزش موها زیاد باشد منجر به طاسی می‌گردد. در مورد تجدید موهای ریخته شده عقیده بر این است که فولیکول جدید از سلولهای زایای غلاف بیرونی حاصل و در محل موی ریخته شده رشد می‌کند. موهای ظریفی که در مرحله جنینی ظاهر می‌شوند موهای لاناگو Lango ، موهای ریزی که پس از بلوغ ظاهر می‌شوند موهای کرکی و موهای معمولی، موهای نهایی نیر نامیده می‌شوند. (جذبی از انرژی لیزر در این مرحله وجود ندارد.)

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد

انواع طول موج های لیزر

لیزر، نوری تک رنگ و تک طول موج است. در لیزر موهای زائد عمدتا نور لیزر در رنگ دانه ملانینی که در موها به وفور یافت می شود، جذب شده و سبب تخریب سلول های سازنده مو می شود و به همین دلیل است که هرقدر مو ضخیم تر و مشکی ترباشد، ملانین بیشتری دارد که  نور لیزر را بهتر جذب کرده و راحت تر از بین می رود. در عین حال چون ملانین در خود پوست هم وجود دارد هرچه مقدار آن کمتر باشد، یعنی بیمار سفیدتر باشد، انرژی کمتری در پوست جذب شده و احتمال سوختگی ناشی از لیزر مو کمتر می شود.

انواع لیزر موهای زائد

بسته به نوع دستگاه، نوع پوست، نژاد افراد و میزان بودجه و امکانات هر فرد می توان از انواع مختلف لیزر موهای زاید جهت از بین بردن موهای زائد بدن بهره جست. هر چه موها تیره تر و ضخیم تر و نیز پوست روشن تر باشد، تاثیر لیزر بیشتر است. اکثر لیزرها بر موهای بور و کمرنگ تاثیر کمی دارند و حدوداً میتوانند 30 تا 40 درصد این موها را کاهش دهند. افراد با موی بلوند و روشن کاندید خوبی برای لیزر جهت کاهش موهای ناخواسته نیستند و نیاز به جلسات درمانی بیشتری دارند.

گرچه لیزر ایمن است اما در دوران بارداری، با توجه به حساسیت افراد و مسائل قانونی متعاقب آن، بهتر است از لیزر استفاده نشود.
اساس کار این دستگاه ها بر دو تکنولوژی مختلف است:

1- سیستم های نوری لیزری:

این سیستم ها شامل دستگاه های الکساندریت، دایود و اندی یگ است.

2-سیستم های نوری لامپ های زنون:

این سیستم ها شامل دستگاه های ایلایت و آی پی ال است.

سیستم های نوری لیزری

لیزر الکساندرایت Alexandrite:

مناسب پوست های خیلی روشن تا گندمی و موهای ضخیم

لیزر الکساندرایت از نوع لیزر های جامد است که دارای طول موج 755 نانومتر و در محدوده نور مرئی است. پرتو آن به رنگ قرمز است و به وسیله ملانین پوست و مو جذب می شود.

این دستگاه یکی از پیشرفته ترین دستگاه های لیزر دنیا برای از بین بردن موهای زائد است. از خصوصیات منحصر به فرد این دستگاه قابل تنظیم بودن عرض پالس (Pulse Duration) و میزان انرژی برای از بین بردن هر نوع مو و پوست (موهای نازک و روشن، موهای ضخیم و تیره) است. با توجه به جذب بالای ملانین در این طول موج (755 نانومتر)، کاربرد ویژه آن، از بین بردن موهای زائد است. برخی از کارشناسان لیزر الکس را قدرتمند ترین و پر تأثیرترین لیزر می دانند. به علاوه این دستگاه قابلیت تنظیم برای پوست های خیلی روشن تا گندمی را دارد این دستگاه مجهز به سیستم خنک کننده مخصوص برای جلوگیری از سوزش است. لازم به ذکر است میزان درد استفاده از این دستگاه به طرز قابل توجهی بیشتر از موارد دیگر و به خصوص لیزرهای آی پی ال و ایلایت است. در حال حاضر لیزر الکساندریت سریع ترین، موثرترین و کم خطرترین لیزر موجود در دنیا برای درمان موهای زائد به شمار می رود. در یک زمان بسیار کوتاه (در حد هزارم ثانیه) نور لیزر با شدت بالا به پوست می تابد و به طور همزمان ده ها فولیکول مو را تخریب می کند. اغلب موهای تخریب شده از سطح پوست پاک می شوند و مابقی موها در عرض 1 تا 2 هفته خود به خود ریزش پیدا می کنند. این لیزر برای نژاد سفید اروپایی و ایرانیان خیلی سفید ( تیپ های پوستی 1 تا 3 ) است. لذا اگر فرد اندکی سبزه باشد احتمال ایجاد عارضه پوستی از جمله سوختن پوست و تغییر رنگ آن به سمت ایجاد لکه های قهوه ای رنگ و حتی بدتر از آن بی رنگ شدن (سفید شدن) بسیار زیاد است  که متاسفانه اغلب دایمی است.

لیزر دایود (Diode)

مناسب پوست های روشن و سبزه و موهای ضخیم و نازک

لیزرهای دایود یکی از کارآمدترین منابع نوری هستند که تاکنون ساخته شده اند. به علت ساختاری مجتمع تر و سبک تر نسبت به لیزرهایی که بر پایه تحریک فلاش لامپ کار می کنند، به جهت مقاصد کلینیکی بسیار مناسب ترند.  لیزرهای دایود 790 – 808 نانومترند. طول موج آنها نزدیک به طول موج طیف پایین مادون قرمز است. جذب این طول موج در ملانین تاحدی کمتر از لیزرهای الکساندریت و بیشتر از  Nd: YAG، IPLها است، ولی آنها می توانند در عمق بیشتری از درم نفوذ کنند و میزان بیشتری در فولیکول مو جذب شوند و متعاقباً اثر حرارتی و نابود کنندگی بیشتری را در مرکز فولیکول و سلول های بنیادی رشد مو، نسبت به الکساندریت ایجاد کنند. دارای طول عمر بیشتری نسبت به دیگر لیزرها بوده و هزینه تعمیرات و نگهداری کمتری نیز دارند. هزینه خرید و هزینه های ایجاد شده برای بیمار به مراتب کمتر از دیگر لیزرها است.  به علت سرعت شات بسیار بالا در آنها برای استفاده در مساحت های بزرگ بسیار مناسب است.لیزر اندی یگ ( ND-YAG )

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد

مناسب پوست های روشن و تیره و موهای ضخیم و نازک

طول موج اصلی این لیزر، 1064 نانومتر در ناحیه مادون قرمز است و در مد پالس و پیوسته مورد استفاده قرار می گیرد. این لیزر از طریق فیبرهای نوری انتقال می یابد و کاربرد آنها در رفع ضایعات عروقی، درمان همانژیوم، برش یا تبخیر یا لخته کردن بافت های عمیق و جراحی های آندوسکوپی و لاپاراسکوپی است. همچنین یکی از کابردهای متداول آن از بین بردن موهای زائد است.

لیزر Nd-Yag در طیف گسترده ای از درمان های پوستی استفاده می شود. این نوع لیزر مناسب جهت کلیه تیپ های پوستی به خصوص پوست های تیره است. اما با توجه به سطح مقطع پایین محل تماس با پوست، به صورت نقطه ای کار کرده، سریع در عملکرد نبوده، سوزش و درد نسبتاً بیشتری داشته و برای موبری در سطح وسیع اصلا مناسب نیست.

لیزر Nd -YAG همچنین برای درمان آکنه فعال و جای جوش هم کاربرد دارد. علاوه بر این ، لیزرهای  Nd- YAG می توانند در هر دو حالت کم توان و توان بالا مورد استفاده قرار گیرند. کاربردهای دیگر لیزر Nd-YAG می تواند موارد زیر را هم شامل شود:

1) از بین بردن لکه های ناشی از نور خورشید

2) کاهش چین و چروک

3) رفع تتو و ضایعات رنگدانه ای

مشخصات دستگاه لیزر موهای زائد

دستگاه لیزر ELITE+

از شرکت سایناشور آمریکا و دارای تائیدیه FDA آمریکا می باشد و دارای دو طول موج ALEX و ND-YAG است که قابل استفاده هم برای پوست های تیره (طول موج ND-YAG) و هم برای پوست های روشن (طول موج ALEX) می باشد. این دستگاه به دلیل داشتن خنک کننده قوی (Air Cooling) درد در حین انجام کار را کم کرده و آرامش بیشتری به مراجعه کننده می دهد. هندپیس این دستگاه کمترین تماس را با پوست دارد و به همین علت ریسک انتقال بیماری از این طریق وجود ندارد.

تعداد جلسات مورد نیاز:

با توجه به نوع پوست و ضخامت مو در ناحیه و افراد مختلف و باتوجه به تشخیص پزشک یا اپراتور، بین 6تا8 جلسه با فاصله های زمانی حداقل 30 روزه برای درمان اولیه لازم است و بعد از آن در فواصل 3 تا 6 ماه یکبار و در نهایت هر 6 ماه یکبار و بعد یک سال یکبار باید جهت شارژ مراجعه داشته باشید.

توجه: بالارفتن تعداد جلسات می تواند به علت مشکلات هورمونی مراجعه کننده باشد.

توجه: لیزر موهای زائد روی موهای سفید هیچ تاثیری ندارد. زیرا لیزر بر روی رنگدانه های مو تاثیر میگذارد.

اطلاعات کلی که باید در اختیار بیمار قرار داده شود شامل موارد ذیل است:

1 –  بعضی نواحی جواب دهی کمتری دارند مثل ساعد، پایین بیکینی، ساق پا و صورت ( بخصوص چانه ) که برای درمان جلسات بیشتری لازم دارد و بعضی نواحی جوابدهی بالاتری دارند مثل زیر بغل، ران، بازو و تنه و بالای بیکینی.

2 – بین جلسات 1 تا 3، بازگشت مو و پر مویی طبیعی می باشد (رویش موهای خفته به صورت تصادفی تا جلسه پنجم با شدت بیشتری وجود دارد و بیمار احساس پر مویی و رویش مجدد موها را دارد) ولی برای اطمینان بیشتر می توانند به پزشک مراجعه و مشاوره کنند.

3 – از نظر علمی همه موها با لیزر از بین نمی رود. حدوداً ممکن است 30% تا 70% از موها تحت تاثیر لیزر قرار بگیرند و لیزر درمان قطعی نیست اگرچه در حال حاضر بهترین و موثرترین روش برای از بین بردن موهای زائد لیزر درمانی می باشد.

5 – به اختلالات هورمونی و کیست تخمدان توجه کنید. به مراجعه کننده توضیح دهید که بدون درمان دارویی، میزان جوابگیری آنها از لیزر موهای زائد کم است. افرادی که مشکلات هورمونی دارند به پزشک برای درمان دارویی معرفی شوند و پس از تائید پزشک لیزر آنها انجام شود.

6 – در بارداری لیزر ممنوع است. در دوران شیردهی با نظر و تائید پزشک میتوان لیزر موهای زائد را انجام داد.

7 – افرادی که دارای مشکلات تیروئید هستند، ابتدا باید توسط پزشک درمان و سپس اقدام به لیزر موهای زائد نمایند.

8 – الکساندرایت اسم دستگاه نیست الکساندرایت با طول موج 755 نانومتر از جمله امواج لیزر می باشد که دستگاه­های کلینیک ایرانیان این طول موج را داراست که روند درمان آن بر اساس رنگدانه ملانین مو است.

9 – توجه کنید که طول موج ND_YAG به علت عمق نفوذ بالا هم برای موهای خیلی ضخیم، متوسط تا نازک و برای هر نوع تایپ پوستی (روشن و تیره) مورد استفاده قرار می گیرد و جهت جوابدهی بهتر در جلسات اول، ممکن است هم از طول موج ALEXANDRITE  و هم از طول موج ND_YAG استفاده می شود.

10 – طول موج های  ND-YAG و ALEXANDRITE در لیزر موهای زائد نهایتاً تا 10میلیمتر در پوست نفوذ میکند و به همین دلیل خطری برای بخشهای داخلی بدن (غدد لنفاوی، کبد، کلیه و…) ندارد.

11 – دستگاه­های لیزر موهای بور، قرمز و سفید را از بین نمی برد. چون فولیکول ها، رنگدانه ای جهت جذب انرژی لیزر ندارند. شما با دستگاه الکترولیز می توانید این موها را از بین ببرید. اگر مراجعه کننده ای هم موی سفید و هم مشکی داشت اول به درمان موهای مشکی با لیزر پرداخته و بعد می توانند برای انجام الکترولیز اقدام کنند.

13 – بیمارانی که بیماری های خاص پوستی از جمله پسوریازیس، ویتیلیگو، لیکن پلان، لوپوس و… دارند، لیزر فقط با تایید پزشک متخصص قابل انجام است.

14 – اگر موی بدن بیمار نازک باشد در جلسه اول به او توضیح می دهید که اثر بخشی بر روی موهای نازک بسیار کم می باشد و حتی در صورت انجام کار، احتمال ایجاد پرمویی و موی زبر هم وجود دارد و بهتر است برای این افراد لیزر انجام نشود.

15 – برای کسانی که می گویند پوستمان بر اثر لیزر تیره تر یا روشن تر شده است توضیح می دهید که دستگاه لیزر مو معمولا نمی تواند باعث تیرگی یا روشنی پوست باشد و احتیاج به ویزیت پزشک می باشد. در صورت تمایل به روشن­تر کردن نواحی تیره پوست از طریق دارو درمانی و یا از دستگاه لیزر جداگانه­ای (کیوسوئیچ) با نظر پزشک می توانند استفاده کنند.

16 – مراجعینی که برای بار اول مراجعه می­کنند از نواحی صورت، ران و بازو و نواحی که از ضخامت 100% موها مطمئن نیستند، حتما باید به اندازه یک سکه از موها را نگه دارند تا در صورت تایید ضخامت موها توسط پزشک یا اپراتور، این نواحی لیزر شوند.

17 – تراشیدن مو با تیغ هیچ تاثیری بر افزایش رشد مو ندارد، بدین ترتیب کسانی که می خواهند برای درمان موهای زائد از لیزر درمانی استفاده کنند باید قبل و حین درمان با لیزر، موهایشان را با تیغ اصلاح کنند. همچنین نباید از خاطر ببرید که تراشیدن موها، تنها موها را از بین می برد و چون سطح مقطع مو قطع شده، موها زبر و ضخیم به نظر می آید.

18 – استفاده از کرم موبر و ماشین اصلاح برقی در دوره انجام لیزر موهای زائد توصیه نمی شود زیرا تاثیر لیزر را کم می کنند.

19 – مراجعینی که به مرحله شارژ رسیده اند می­توانند از کرم موبر بعد از لیزر استفاده کنند و برای لیزر مجدد مو تا یک هفته قبل از جلسه لیزر استفاده از کرم موبر را متوقف کنند. در صورتی که موها بیش از حد نازک شده و احتیاج به بررسی مجدد جهت انجام یا عدم انجام لیزر داشته باشد باید از هر ناحیه به اندازه یک سکه مو نگه دارند تا بررسی لازم انجام شود و همان نواحی کوچک را شیو کنند و لیزر را انجام دهند.

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد

موارد منع لیزر:

1 – افرادی که بیماری های خاص پوستی از جمله پسوریازیس، ویتیلیگو، لیکن پلان، لوپوس، کلوئید یا سرطان های پوستی دارند.

2 – افرادی که دارای زخمهای عفونی ییا جراحت باز در ناحیه مورد نظر برای انجام لیزر دارند.

3 – افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند.

4 – افرادی که توده مشکوک در سینه، زیربغل، بیکینی و یا هرناحیه دیگر دارند. انجام لیزر در آن نواحی فقط زیر نظر پزشک و یا با قبول مسئولیت از جانب شخص مراجعه کننده صورت می پذیرد.

5 – افرادی که اختلالات هورمونی، کیست تخمدان و یا تیروئید دارند بهتر است همزمان با انجام لیزر درمان توسط پزشک متخصص صورت پذیرد و به مراجعه کننده توضیح دهید که بدون درمان دارویی میزان جوابگیری آنها از لیزر کم است. (افرادی که مشکلات هورمونی دارند ابتدا به پزشک برای درمان دارویی معرفی شوند و پس از تائید پزشک لیزر آنها انجام شود.

6 – افرادی که دارای بیماری های همراه با تشنج مانند صرع هستند.

7 – افرادی که داروهایی استفاده می کنند که حساسیت به نور آفتاب را افزایش میدهد(مانند تترا سیکلین)

8 – برای افراد دارای بیماری HPV (زگیل تناسلی)، تبخال با زائده مشخص انجام لیزر در آن ناحیه ممنوع است.

9 – برای افراد زیر 18 سال فقط با نظر پزشک و رضایت کتبی والدین لیزر انجام می شود.

10 – برای افرادی که قصد بارداری دارند و یا باردار هستند انجام لیزر ممنوع است.(لازم به توضیح است برای افرادی که قصد بارداری دارند تا زمانیکه باردار نیستند انجام لیزر بلامانع است)

توجه: تمامی موارد بالا توسط اپراتور در مشاوره اولیه باید بررسی و از مراجعه کننده سوال شود و در صورت مشاهده حتما مراجعه کننده به پزشک ارجاع داده شده و فقط با نظر و تائید پزشک لیزر انجام شود.

توصیه های قبل از لیزر:

1 – 24 ساعت قبل از لیزر، سطح پوست کاملا با ژیلت اصلاح شود، زیرا ساقه مو موجب کاهش اثر بخشی و همچنین افزایش خطر سوختگی می شود. برای جلسه اول از هر ناحیه، یک منطقه در حد یک سکه برای انجام تست، ژیلت کشیده نشود و اندازه موهای این منطقه در حد 2 میلیمتر باشد.

2 –  حتی الامکان بهتر است روی موهای نازک و کرکی لیزر انجام نشود، زیرا احتمال عدم جوابدهی و یا طولانی شدن دوره درمان و افزایش تعداد جلسات و در برخی موارد باعث ضخیم شدن موهای نازک و کرکی در ناحیه تحت لیزر میگردد.

3 – از 1 ماه  قبل از لیزر از هیچ روشی برای کندن موها از جمله اپیلاسیون، بند، وکس، موچین و… استفاده نشده باشد.

4 – از دو هفته قبل از انجام لیزر، از برنزه کردن با آفتاب یا سولاریوم خودداری کنید. پوست ناحیه تحت درمان نباید به واسطه آفتاب و سولار التهاب و سوختگی داشته باشد. در صورتی که واضح برنزه باشید باید برای شما لیزر  ND-YAG  استفاده شود. همچنین افرادی که با لوسیون ها و یا اتوبرنزها تغییررنگ داشتن نیز حداقل 2 هفته پس از آن می توانند با نظر پزشک لیزر را انجام دهند.

5 – از دارو های لایه بردار به مدت 1 ماه قبل از لیزر استفاده نکرده باشید.(درصورت استفاده از لایه بردار کمتر از یکماه قبل از انجام لیزر با پزشک مشورت نمائید).

6 – در صورت استفاده از داروهای: ماینوکسیدیل خوراکی، فنی توئین، سیکلوسپورین، کورتون،Retin_A ، ایزوترتینوئین (راکوتان) (آخرین مصرف برای دوز بالا 1 تا 6 ماه قبل باشد و با نظر پزشک لیزر انجام شود ) حتما به اپراتور لیزر اطلاع دهید و در صورت لزوم در موارد خاص حتما با پزشک وقت مشاوره داشته باشید.

7 – در صورت داشتن سوابق بیماری از قبیل عصبی و روحی، اختلالات هورمونی، بیماری ویتیلیگو(پیسی)، بیماری صدف،MS ، کیست تخمدان، نازایی، حساسیت پوستی و دارویی، بیماری های تیرویید، پریود نا منظم، سابقه تبخال، دیابت حتما به اپراتور لیزر اطلاع دهید در موارد خاص حتما با پزشک وقت مشاوره داشته باشید.

8 – در بیماری های فعال پوستی مثل اگزما، کهیر، زگیل، هرپس (تبخال) و جوش فعال در محل لیزر، لیزر در آن ناحیه انجام نمی شود.

9 – در صورت تزریق ژل و بوتاکس حتما به اپراتور خود اطلاع دهید.

10 – در صورت تمایل میتوانید از پماد زایلاپی، لیدوکایین، زایلوژل برای بی حس کردن نواحی از 30 دقیقه قبل از انجام لیزر استفاده کنید. ولی قبل از انجام کار حتما می بایست پماد بی حسی با  آب و شامپو کاملا شستشو و خشک شود.

11 – در صورت استفاده از کرم، لوسیون، مام، بادی اسپلش، اسپری و هر گونه مواد آرایشی حتما قبل از لیزر باید آن ناحیه با آب و شامپو شستشو داده شود.

12 – در دوران بارداری استفاده از لیزر ممنوع است و در دوران شیردهی، به دلیل اختلالات هورمونی به وجود آمده با تائید پزشک امکان پذیر است.

13 – در طول درمان لیزر در صورت استفاده از داروهای پوستی و خاص حتما به اپراتور خود اطلاع دهید.

توصیه­ های بعد از لیزر:

1 – تا 24 ساعت بعد از انجام لیزر دوش نگیرید و نواحی لیزر شده را فقط با آب سرد بشوئید. مواردی که باعث تحریک پوست می­شوند انجام ندهید. استخر، سونا، تزریق بوتاکس(درصورتی که ناحیه انجام لیزر صورت و زیربغل باشد)، و لیزر کیوسوئیچ  تا 1 هفته بعد انجام نشود.

2 – روی موضع تا زمانی که التهاب دارید، روزی 3تا4 بار کرم ترمیم کننده بزنید. در صورت ادامه­دار بودن التهابات یا مشاهده موارد خاص بلافاصله تماس بگیرید و به پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم دسترسی جهت التیام پوست در صورت ادامه دار بودن التهابات سوختگی به پزشک اطلاع دهید و برای خارش قرص هیدروکسی زین یا سیتریزین (که حالت خواب آلودگی ایجاد می کنند) هر شب 1عدد مصرف کنید.

3 – در تمام مراحل و جلسات لیزر و ما بین آن، تا زمانی که به دوره های شارژ می رسید از آفتاب گرفتن و سولاریوم پرهیز کنید و توسط لباس، کلاه، دستکش و کرم ضد افتاب محل های انجام لیزر را از آفتاب دور نگه دارید.

4 – بعد از لیزر از کرم ضد آفتاب استفاده شود و بهتر است در طی مدت لیزر درمانی برای نواحی تحت تاثیر آفتاب، از صبح تا قبل از غروب آفتاب جهت پیشگیری از لک، از کرم ضد آفتاب استفاده شود.

5 – تعداد جلسات و میزان جوابدهی با توجه به ناحیه، رنگ پوست و نوع ضخامت مو متغیر است و تمام جلسات لیزر با فاصله 6 تا 8 هفته و طبق نظر پزشک برای نواحی مختلف مشخص می شود و در صورتی که تا 3 جلسه با وجود انجام لیزر رویش نداشتید لیزر را ادامه دهید ولی با فاصله زمانی بیشتر (2 تا3 ماه یکبار)

بعد از این زمان می توانید در فواصل 3 تا 6 ماه یکبار و در نهایت هر 6 ماه یکبار تا یک سال جهت شارژ مراجعه داشته باشید.

( هدف از لیزر موهای زائد از بین رفتن موی زائد و یا کاهش رشد، کم کردن ضخامت و تراکم موها می باشد حتماً تاکید بر مشاوره حضوری رایگان در شعبه توسط پزشک یا اپراتورها انجام شود )

سوالات متداول:

اگر بیماری داشتید که عدم جواب دهی و یا دچار جا افتادگی شده بود به چند حالت پاسخگویی داشته باشید:

* در صورت رویش مجدد موها نمی توان گفت انجام لیزر هیچ تاثیری نداشته است، مگر بر روی موهایی که در فاز استراحت بوده اند و یا شخص دچار اختلالات هورمونی و دارویی شده باشد ( حتی ممکن هست خودتان مطلع نباشید چون برای همه افراد علائم واضحی ندارد). سایر موها چندین بار تحت تاثیر انرژی لیزر قرار گرفته اند و سست تر شده اند بنابراین نمیتوان به این صورت گفت که همه موها مثل روز اول رویش دارند و من تغییری احساس نکردم!

* اگر موها نازک شده بود بگویید جواب دهی در بعضی از افراد به این صورت است و به صورت کلی هدف از لیزر موهای زائد، کاهش رشد و تراکم موها و در بعضی از افراد به صورت خاص و نادر تخریب کامل فولیکول مو و عدم رویش موها می باشد.

* اگر جلسه دوم یا سوم لیزر شخص بود و از انجام لیزر جواب نگرفته بود، نگویید چرا شما را لیزر کردند و اصلا نباید این موها را لیزر کرد. از او درباره­ی جوابدهی لیزر بپرسید. اگر خوب بود ادامه می دهید و می گویید چه خوب که شما جواب گرفتین، عموما60 % افراد دارای شرایط شما جواب نمی­گیرند و پیشنهاد میکنم برای ادامه جلسات به پزشک مراجعه کنید.

* همیشه ابتدا پرونده بیمار را بررسی کنید و آخرین جلسه حضور آن را چک کنید. اگر هنوز 2 هفته از آخرین جلسه نگذشته بود توضیح دهید ریزش موها بعد از 2 هفته اتفاق می افتد و فعلا صبور باشید. در صورتی که هیچ گونه ریزشی نداشتید بدون شیو آن ناحیه دقیقا 2 هفته بعد از آخرین حضور مراجعه کنید. در صورت تشخیص پزشک و سرپرست مبنی بر جا افتادگی آن ناحیه، مجدد لیزر برای شما رایگان انجام می­شود و اگر طبق تاریخ حضور، در هفته سوم یا چهارم انجام لیزر بودند، توضیح دهید رویش مجدد موهای شما آغاز شده است و تشخیص جا افتادگی امکان پذیر نیست و باید جلسه بعدی لیزر خود را انجام دهید، صبور باشید و مورد جا افتادگی را طبق استاندارد بعد از 2 هفته اطلاع دهید. و سپس توضیح می­دهید به علل زیر در کمتر از 5 جلسه جا افتادگی محسوب نمی شود:

1- موها به طور همزمان در فاز رشد نیستند و چند ماه طول می کشد تا همه موها وارد فاز رشد شوند و جذب کامل انرژی لیزر را داشته باشند. در نتیجه از ابتدای جلسات، همه موها تحت تاثیر انرژی لیزر قرار نمی­گیرند.

2- ممکن است تکان خوردن ارادی و غیر ارادی شما باعث جا افتادگی شود. اپراتور لیزر جهت جلوگیری از سوختگی شما و محض احتیاط شات بعدی را با کمی فاصله بیشتر از ناحیه ای که تکان خورده اید می زند.

* در جواب کسی که اظهار می­کند من خودم دیدم درجه کم برایم لیزر انجام شد، بگویید که تعیین درجات بسیار تخصصی و با تایید و نظر متخصصین پوست و مو می باشد و تعیین درجات به این صورت است که چون انرژی دستگاههای مختلف متفاوت است و ما انرژی دستگاه را بر حسب رنگ پوست و ضخامت موی شما تعیین می کنیم. در هر جلسه، با ترکیب شدن انرژی های اصلی امکان 20 تا 30 درصد کاهش یا افزایش درجه وجود دارد.

*در موردشیو و استفاده از موبر و ریش تراش برقی به بیمار این چنین بگویید:

در صورت اصرار بیمار و در صورتی که پوست دچار التهابات، جوش و… نشده باشد، انجام لیزر با شیو در همان روز هم امکان پذیر است. در صورت شیو در 2 روز قبل از مراجعه و با رویش 2 تا 3 میلیمتر لیزر امکان پذیر نیست، و بگویید ما تجربه کردیم برای بعضی از افراد سوختگی و کاهش اثر بخشی لیزر و درد بیشتر ایجاد می کند و پزشک های متخصص ما تایید می کنند که بهترین حالت جوابدهی شیو یک روز قبل و در خلاف جهت رویش مو می باشد.

* درباره کرم های بی حسی مانند زایلاپی به بیمار این چنین بگویید:

مواردی که بعد از انجام لیزر باید انجام شود شامل موارد زیر است:

اگر بلافاصله پس از اتمام کار لیزر موهای زائد بیمار احساس سوزش شدید داشت از کرم ترمیم کننده استفاده کنید. در صورت امکان از کولینگ دستگاه برای خنک کردن ناحیه ملتهب استفاده شود. تا زمانی که التهاب دارند می بایست از کرم ترمیم کننده زیر نظر پزشک به صورت هر 4 ساعت یکبار استفاده شود تا پوست چرب بماند.

در صورت دادن ترمیم کننده یا داروهای مختلف اسم و برند آن را نگویید چون شما پزشک نیستید و مسئولیت تجویز برای شما که غیر پزشک هستید لحاظ می شود مگر با کسب اطلاع و اجازه از پزشک. برای مثال بگویید کرم ضد تبخال، کرم ضد کبودی ویا کرم ضد خارش و…

تا یک روز از آآب گرم و صابون در موضع لیزر شده استفاده نشود، ولی موضع را چندین بار (جهت کاهش التهاب) با آب خنک بشوئید. آفتاب گرفتن، سولار، استخر و تزریق بوتاکس( اگر هم زمان با وقت لیزر بود ابتدا وقت لیزر باید رزرو شود) و حتی لیزر کیوسوئیچ و جوانسازی تا دو هفته ممنوع است.

بعد از انجام لیزر، در صورت داشتن قرمزی زیاد و یا خارش پوست بیش از 3 روز، به پزشک اطلاع داده و مشورت نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *