دندانپزشکی

کیا ایمپلنت کردن؟

 

دنبال این هستی که ببینی کیا ایمپلنت کردن؟

شما هم ممکنه جزو افرادی باشی که یک یا چند دندون خودت رو به هر دلیلی از دست داده و به فکر یه جایگزین خوب برای اون باشی. ‌ایمپلنت، یه جایگزینی مصنوعی هست که از نظر ظاهر و کارکرد، دقیقاً شبیه دندان طبیعیه و درمانی استاندارد برای جای خالی دندان به حساب می‌یاد.

اگه میخوای بدونی که کیا ایمپلنت کردن؟ کیا باید ایمپلنت کنن؟ آیا من هم باید ایمپلنت کنم؟ یا اگه ایمپلنت نکنم، چه اتفاقی می‌افته؟ و سؤالاتی از این دست که می‌خوای به جواب اونها برسی، پس با این مقاله همراه باش تا جواب این سؤالات و بیشتر از اینها رو بدونی.

 

کیا ایمپلنت کردن؟ ایمپلنت چند سال دوام داره و چقدر عمر می‌کنه؟

کیا ایمپلنت کردن1

اگه سعی کنین که از ایمپلنت دندانی به بهترین شکل ممکن و برطبق توصیه‌های دندانپزشک خودتون محافظت کنین، می‌تونین مطمئن باشین که ایمپلنت حداقل 25 سال برای شما کار می‌کنه. البته این نکته رو باید گفت که تاج دندانی معمولاً کمتر و در حدود 15 سال می‌تونه خیال شما رو راحت کنه.

برای انجام ایمپلنت اقساطی در تهران کلیک کنید.

ایمپلنت به عنوان جایگزین دندان، می‌تونه مثل دندان برای من کار کنه؟

ایمپلنت، یه جسم خارجی و مصنوعی از جنس فلز هست که با جنس طبیعی دندان‌ها متفاوته، اما از لحاظ عملکرد و ظاهر، خیلی شبیه به دندان‌های طبیعی هستن. همه کارهایی که شما با دندان طبیعی خودتون می‌تونید انجام بدید، ایمپلنت تیتانیومی هم می‌تونه برای شما انجام بده.

کیا ایمپلنت کردن؟ ایمپلنت می‌تونه از فک من محافظت کنه؟

کیا ایمپلنت کردن2

جواب سؤال شما بله هست. زمانی که یه دندان از بین می‌ره و یا مجبوریم که اون رو بکشیم، جای اون خالی می‌مونه که این موضوع می‌تونه برای فک و استخوان فک شما مضر باشه. در نتیجه این جای خالی باید پُر بشه. ایمپلنت هم مثل دندان، می‌تونه از استخوان فک و فک شما محافظت کنه.

کیا ایمپلنت کردن؟ بدن من به تیتانیوم حساسه، می‌تونم ایمپلنت بکارم؟

به خاطر بروز واکنش‌های آلرژیک توسط سیستم ایمنی بدن برخی افراد، ممکنه کاشت ایمپلنت با شکست مواجه بشه. 2 علت ممکنه سبب بروز این اتفاق بشه:

  1. در کوتاه مدت؛ بروز عفونت، آسیب‌دیدگی استخوان، نداشتن بافت استخوانی کافی و مناسب و …
  2. در طولانی مدت؛ بیماری لثه، وارد شدن ضربه ناگهانی به ایمپلنت و… .

اگه بدن شما هم به همین صورت باشه، متأسفانه، امکان انجام عمل کاشت ایمپلنت برای شما وجود نداره.

برای انجام خدمات بهترین متخصص ایمپلنت تهران کلیک کنید.

کاشت ایمپلنت درد و ناراحتی داره؟

کیا ایمپلنت کردن3

در حین عمل کاشت ایمپلنت، به دلیل بی‌حس شدن موضع، شما معمولاً دردی رو احساس نمی‌کنی و یا درد خیلی کمی رو احساس می‌کنی، اما بعد از عمل، ممکنه درد به شراغ شما بیاد که در صورت رعایت تمامی نکات گفته شده توسط جراح، درد به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا می‌کنه و زود برطرف می‌شه.

کیا ایمپلنت کردن؟ من چند سال پیش دندانم رو کشیدم، می‌تونم الان کاشت ایمپلنت رو انجام بدم؟

تفاوتی نمی‌کنه شما اخیراً دندان خود رو کشیده باشین یا چند سال پیش، در هر صورت می‌تونید ایمپلنت دندانی داشته باشین. حتی اگه تراکم بافت استخوانی شما کم هم باشه، باز می‌تونید با پیوند مغز استخوان، این کار رو انجام بدید.

بعد از کاشت ایمپلنت چه غذایی می‌تونم بخورم؟

مدت زمانی طول می‌کشه تا ایمپلنت به استخوان فک شما جوش بخوره، تا سپری شدن این مدت، از خوردن غذاهای سفت که فشار زیادی رو به ایمپلنت میارن، باید خودداری کنید. می‌تونید از غذاهای نرم و در صورت تمایل، خنک استفاده کنید تا قسمت جراحی شده ورم نکنه و زود ترمیم پیدا کنه.

 

ایمپلنت دندانی چیه؟

ایمپلنت، وسیله‌ای خارجی از جنس تیتانیومه که روشی مناسب برای پُر کردن جای خالی دندان به حساب می‌یاد و دقیقاً هم به شکل دندان هست و کار اون رو انجام میده.

کاشت ایمپلنت چقدر زمان می‌بَره؟

این عمل، معمولاً به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شه:

-مرحله 1: شما در کلینیک دندانپزشکی، تحت بی‌حسی یا بیهوشی قرار می‌گیرین. جراح دندانپزشک، یه سوراخ کوچیک با کمک مته در جای خالی دندان شما و درون استخوان فک ایجاد می‌کنه. بعد یه پیچ کوچیک فلزی به عنوان پایه ایمپلنت درون سوراخ فک قرار داده می‌شه. 6 ماه زمان نیاز هست تا پیچ به استخوان فک جوش بخوره و متصل بشه.

-مرحله 2: در این مرحله، جراح باید اِباتمنت رو به پایه ایمپلنت متصل کنه و پس از اون، تاج به ایمپلنت اتصال پیدا می‌کنه.

 

مزایای ایمپلنت دندانی چیه؟

کیا ایمپلنت کردن4

می‌خوای بدونی کیا ایمپلنت کردن که از تجربه اونها استفاده کنی و بدونی فایده یا مزیت این کار برای اونها چی بوده، باید گفت که:

  • به حفظ ظاهر و برجسته شدن طرح لبخند کمک می‌کنه؛
  • جویدن رو بهبود می‌بخشه؛
  • توانایی شما رو در ادای حروف و کلمات افزایش می‌ده؛
  • از کج شدن و حرکت دندان‌ها جلوگیری می‌کنه؛
  • و به فُرم و ساختار دهان آسیب نمی‌رسونه.

کاشت ایمپلنت دندانی چه لزومی داره؟

برای جلوگیری از عفونت لثه، جویدن راحت‌تر غذا و شستن درست دندان و حرف زدن راحت، جای خالی دندان باید پُر بشه که ایمپلنت می‌تونه گزینه مناسبی برای این کار باشه.

کیا ایمپلنت کردن؟

افرادی می‌تونن ایمپلنت کنن که هیچ کدوم از مشکلات زیر رو نداشته باشن:

  • خانم‌های باردار؛
  • افرادی که سکته کردن یا در معرض خطر سکته قرار دارن؛
  • افرادی که آریتمی یا ضربان قلب نامنظم دارن؛
  • دیابتی‌ها و افرادی که نمی‌تونن دیابت خودشون رو کنترل کنن،
  • افرادی که برای درمان سرطان تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی هستن،
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارن؛
  • و افراد سیگاری.

اگه ایمپلنت نکاریم، چه اتفاقی می‌افته؟

اگه برای جای خالی دندان‌های خودتون به دنبال جایگزین نباشین، ممکنه در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات زیر روبرو بشین:

  • عفونت لثه؛
  • تغییر در ظاهر صورت؛

 

  • آسیب‌دیدگی استخوان فک در مکانی که دندان خودتون رو از دست دادین؛
  • و حرکت دندان‌های کناری به سمت فضای خالی بین دندانی شما.

 

پس از کاشت ایمپلنت، چه عوارضی رو ممکنه تجربه کنم؟

بعد از هر عملی، ممکنه عوارض ناخواسته‌ای ایجاد بشه که کاشت ایمپلنت دندانی هم از این قائده مستثنی نیست. این عوارض می‌تونه شامل موارد زیر باشه:

  • کبودی لثه؛
  • تورم؛
  • درد و ناراحتی.

 

 

 

جمع‌بندی

برای افرادی که از جای خالی دندان خودشون به شدت رنج می‌برن، کاشت ایمپلنت می‌تونه گزینه خوبی برای پُر کردن این جای خالی باشه. حتی اگه نبود یک یا چند تا دندان برای شما اهمیت چندانی نداره، به خاطر حفظ سلامت دهان و دندان خودتون هم که شده، بهتره این کار رو انجام بدین و به تأخیر نندازین. ایمپلنت با جنس تیتانیومی خودش، می‌تونه دقیقاً جایگرین دندان از دست رفته شما باشه و لبخند زیبایی رو به شما هدیه کنه.

سؤالات متداول

  1. کیا ایمپلنت کردن؟

افرادی که به دنبال پُر کردن فضای خالی بین دندانی خودشون هستن و سلامت فک و دهان براشون مهم هست و دارای بیماری زمینه‌ای هم نیستن، جزو اون دسته از افرادی هستن که کاشت ایمپلنت دندانی رو انجام دادن.

  1. چقدر احتمال داره که کاشت ایمپلنت دندان من موفقیت‌آمیز باشه؟

این روش به دلیل تإثیرگذاری زیاد برای پُر کردن جای خالی دندان، درصد موفقیت بالایی داره. براساس آمارها، نرخ موفقیت ایمپلنت‌های کاشته شده در فک بالا بعد از 5 سال، 90% و فک پایین، 95% است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *